samenwerken | creatief | Stephen Covey
De zeven eigenschappen of gewoonten zoals Stephen Covey ze in zijn boek De 7 eigenschappen van effectief leiderschap beschreef, zijn er niet zomaar zeven op een rij.
Stephen Covey op de basisschool
Mensen die zich de vaardigheden en het gedrag eigen maken dat past bij deze zeven gewoonten, zijn sociaal vaardiger en bereiken meer. Zij ontwikkelen hun talenten en persoonlijkheid optimaal, ze vertonen persoonlijk leiderschap. Om deze vaardigheden goed eigen te maken worden deze al vanaf groep 1 aan kinderen op een speelse manier aangereikt. Dit kan op legio manieren. Meestal wordt hiervoor de metafoor van een boom gebruikt.
Bij dit kunstproject hebben kinderen van groep 1 tot en met groep 8, een boom van hout, in groepjes, beschilderd met aqrylverf. Tijdens dit proces kwamen alle zeven gewoonten van Stephen Covey op een creatieve wijze aan bod: een plan maken, bedenken welke kleuren je gaat kiezen, samenwerken, elkaar de ruimte geven, elkaars werk bewonderen, iets nieuws leren, luisteren naar elkaar, blij zijn met je kunstwerk.
Volgorde van de gewoonten
Bij de wortels staan de eerste drie gewoonten; zij vormen de basis voor zelfstandig werken op school. Deze gewoonten gaan over jezelf. Ze maken je initiatiefrijk en stevig, geven grip op sociale situaties en laten zien dat je een eigen verantwoordelijkheid hebt.
De stam staat symbool voor jou en je relaties met anderen. Gewoonten 4, 5 en 6 gaan hierover.
Gewoonte 7 gaat over goed voor jezelf zorgen: het vinden van de innerlijke balans.
Eyecatcher
Deze gewoonte boom is een fantastisch 'instrument' om het gesprek over de zeven eigenschappen van effectief (persoonlijk) leiderschap in de klas en in het team op gang te brengen. Bovendien is het een eyecatcher in de school.
Ontwikkelen belangrijke levensvaardigheden.
Het is leuk om te zien hoe makkelijk kinderen zich termen als proactief en win-win eigen maken.
De 7 gewoonten kunnen met dit educatieve kunstproject een praktisch handvat zijn voor scholen die hun curriculum uit willen breiden met het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden.
Deze opdracht heb ik namens Skills for Kids uitgevoerd op basisschool De Regenboog in Nootdorp.
De constructie is uitgevoerd door meubelmaker Hylke Bijker van Studio2Punt0.
Bij dit kunstproject is gebruik gemaakt van diervriendelijke penselen en lak op waterbasis.
Duur les: 60 minuten
Locatie: leslokaal
Kosten: op aanvraag
Groep: groep 1 t/m groep 8
Aanbeveling: deze les komt het best tot zijn recht als deze in een serie van 2 lessen (per klas) ingekocht wordt.
Voor lessen buiten Rotterdam worden reiskosten berekend.
Onlangs hebben we twee keer mogen genieten van de workshops van Maaike. Ze had creatieve ideeën die voor onze bewoners makkelijk uit te voeren waren maar ook leuk en passend bij de doelgroep, zoals placemats maken met plaatjes uit de jaren 60. Maaike neemt daarbij alle materialen mee en legt stapsgewijs aan de groep wat de bedoeling is. De bewoners vonden het heel gezellig!
Als interieurarchitect maken wij veel gebruik visuele beelden in onze projecten. Haar inlevingsvermogen in de doelgroep en klant levert rake beelden op. Een opdracht voor het ontwerpen van een patroon voor akoestische panelen van vilt, hadden de zakelijkheid en het abstractieniveau waar wij naar op zoek waren. Wij worden altijd geprikkeld door haar kijk op de gestelde opdracht. Een fijne partner om mee te werken en te sparren.
Maaike verzorgt voor onze stichting naschoolse activiteiten voor kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar. Dit doet zij met enthousiasme. Ze denkt graag mee en stelt zich flexibel op. Haar illustraties zorgen voor een glimlach op de gezichten van kinderen. Haar voorbereidingen zijn tot in de puntjes verzorgt. Omgang met kinderen is vriendelijk; met oog voor het individu en het proces. Haar aanbod is sinds dit schooljaar ook toegevoegd aan ons cultuurmenu; educatielessen voor de scholen.
Ik ken Maaike van projecten die ze gedaan heeft op de Rotterdamse festivals. Van haar vrolijke, humoristische architectuur kaarten tot en met de kinderworkshops op de Wereldhavendagen, steeds zie je haar liefde voor de stad en die voor dieren terug in haar werk. Het plezier spat er van af, Maaike maakt het gezellig en alle deelnemers vertrekken na afloop met een lach op het gezicht. Maaike maakt blij!
Samenwerken met Maaike betekent vooral veel creativiteit en vrolijkheid. Maaike weet een groep kinderen te inspireren maar ook uit te dagen net een stapje verder te gaan door haar rust en vertrouwen te geven aan de kinderen. Maaike werkt graag gestructureerd binnen 'creatieve chaos' die bij het werken met kinderen 'hoort'. Een betrouwbare, creatieve en fijne collega met kennis van zaken.
Creativiteit en energie vinden altijd hun weg: zo was het niet via het Grafisch Lyceum Rotterdam, maar via een gezamenlijke zakelijke vriend, dat ik kennis heb mogen maken met Maaike Slingerland. Mijn passie, of zelfs mijn liefde, voor mijn werk is gegroeid, daarnaast vooral ikzelf, door de energie van deze bijzondere samenwerking met Maaike. Ik ben erg dankbaar voor deze mooie samenwerking.